Risteilemässä vauvan kanssa

Halusimme lähteä pienelle lomalle Ennin kanssa jo näin tytön ensimmäisenä kesänä, mutta mikään kovin vaikea tai kaukainen kohde ei houkuttanut pienen vauvan kanssa. Niinpä päädyimme tuttuun ja turvalliseen Tallinnaan, josta tuli viikko sitten Ennin ensimmäisen ulkomaanmatkan kohde! Menimme Tallinnaan laivalla, tarkemmin Silja Europalla, ja koko reissu kesti noin 24 tuntia. Tällainen pikapyrähdys oli oikein sopiva ensimmäinen matka vauvan kanssa, vaikka kaikki meni kyllä niin hyvin, ettei pidempikään reissu todennäköisesti olisi ollut mikään ongelma. Lähdimme matkaan perjantaina iltapäivällä ja palasimme kotiin lauantaina. Yön vietimme laivalla omassa hytissä ja lauantaina aamulla oli 4 tuntia aikaa käydä maissa Tallinnassa.

Koitimme pakata laivalle mahdollisimman kevyesti ja meillä oli lopulta mukana vain kaksi reppua ja Ennin rattaat. Rattaiden alle mahtui hyvin hoitolaukku ja kantoreppu, joille molemmille tulikin paljon käyttöä matkan aikana. Ruokapuolta Ennille meillä oli aika vähän mukana kun tyttö syö vielä lähinnä tissiä; mukana oli pari purkkia velliä, sosevälipala ja pieni pussillinen maissinaksuja. Näillä eväillä pärjättiin paremmin kuin hyvin ja imetys oli joka paikassa helppoa. Lisäksi Enni sai Tallinnassa kahvilassa ihan oman soseannoksen, josta hän maisteli vähän.

Laivalle saavuttuamme menimme ensin katsastamaan hytin ja jätimme sinne osan tavaroista, sitten suuntasimme kannelle katselemaan laivan lähtöä. Keli oli ihanan aurinkoinen ja Enni tykkäsi katsella uusia merimaisemia ja ihmispaljoutta. Kannelta lähdimme kiertelemään laivaa ja katsomaan millaisia ruokapaikkoja sieltä löytyisi iltaa varten. Jossain vaiheessa veimme rattaat hyttiin ja otimme Ennin kantoreppuun, mikä helpottikin liikkumista kun kerrosten välillä pääsi kulkemaan muutenkin kuin hissillä. Lopulta Enni sitten nukahti kantoreppuun ja haimme taas hytistä rattaat. Enni nukkui sopivasti rattaissa sen aikaa kun menimme illalliselle yhteen laivan ruokapaikoista ja saimme pitkästä aikaa syödä rauhassa kahdestaan. Syömästä menimme tax-freen kautta hyttiin iltapuuhiin. Tax-freesta ostimme lähinnä herkkuja ja Ennille pienen pehmolelukuutin.

Yö uudessa ympäristössä meni yllättävänkin hyvin. Perjantain päikkärit tosin menivät vähän sekaisin kun Enni nukkui normaalien kaksien päiväunien sijaan kolmet, ja sen takia tyttö nukahti sitten yöunille vasta joskus yhdentoista maissa. Enni nukkui hytissä mun vieressä, ja mahduimme sänkyyn ihan hyvin molemmat. Enni nukkui seinän vieressä, eli putoamismahdollisuutta ei ollut. Silja Europan A-hytti oli ihan riittävän iso vauvan kanssa matkustamiseen, rattaatkin mahtuivat hyvin ovesta sisään ja molemmat alasängyt sai auki niiden ollessa hytissä. Eihän siellä hytissä mitään ekstraa ollut eikä se mikään maailman viihtyisin ympäristö ole, mutta riittävän hyvä yön yli nukkumiseen, imettämiseen ja vaipanvaihtoon. Ja oli hytissämme ikkunakin, josta näki maisemia ja tuli kivasti luonnonvaloa.

Olimme varanneet laivalle jo etukäteen aamupalan, jota itse odotin ehkä eniten koko matkassa. Aamupala on itselleni päivän tärkein ateria ja rakastan kaikenlaisia hotelliaamupaloja, brunsseja ja kotona tehtyjä luksusaamiaisia. Laivan aamupala ei pettänyt ja olisin jaksanut sen voimin varmaan iltaan asti. Aamupalan jälkeen meillä oli neljä tuntia aikaa käydä maissa Tallinnan päässä ja lähdimmekin maihin heti aamupalan jälkeen. Teen Tallinnasta matkakohteena vauvan kanssa oman postauksen vielä myöhemmin ja avaan silloin tarkemmin, missä kaikkialla kävimme, mutta joka tapauksessa ehdimme nähdä yllättävän paljon sen neljän tunnin aikana. Ja haluan jo nyt kehua kauppakeskus Solariksessa sijaitsee kahvila Komeetia, se oli ihan mahtava paikka lapsiperheelle!

Maissa käymisen jälkeen palasimme takaisin laivalle ja kotimatka alkoi. Eipä siinä mennyt kuin se muutama tunti kun olimmekin jo perillä Helsingissä, välillä ihan unohtaa miten lähellä Tallinna onkaan. Paluumatkalla Enni lähinnä nukkui. Hän nukahti Tallinnassa vähän ennen kahtatoista eli juuri ennen kuin nousimme laivaan, ja nukkui pari tuntia. Ennin herättyä ja syötyä ehdimme hetkeksi vielä mennä laivan kannelle ennen kuin olimmekin Helsingissä. Keli oli koko ajan ihanan lämmin ja aurinkoinen niin kannellakin viihtyi hyvin. Enni katseli merimaisemia silmät pyöreinä ja ihmetteli kovaa tuulta.

Alle keräsin vielä tärkeimmät vinkit vauvan kanssa laivassa kulkemiseen. Risteilymatkustaminen lapsen kanssa tuntui joka tapauksessa tosi helpolta ja isommalle lapselle laivalla olisi luonnollisesti paljon enemmän tekemistäkin

Vinkkejä laivalle vauvan kanssa:

Passi - Pienikin vauva tarvitsee ulkomaille (kyllä, myös Viroon) matkustettaessa nykyään oman passin. Passi hankitaan vauvalle ihan samalla tavalla kuin aikuisille, myös passikuvaan mennään ihan kuvaajalle.

Kantoreppu - Kantoreppu on tosi kätevä laivalla vauvan kanssa liikkuessa, sillä sen kanssa voi kulkea myös portaita. Rattaiden kanssa on aina riippuvainen hisseistä ja niihin saa koko ajan jonottaa; laivalla on monella muullakin mukana lastenvaunuja tai vetokärryjä.

Rattaat - Rattailla on kätevä kulkea laivalla ja ne ovat tietysti vauvaperheille melkeinpä pakollinen varuste matkalla joka tapauksessa. Rattaat mahtuivat hyvin ainakin meidän hytin ovesta sisään ja hyttiin sisälle (A-hytti), eikä niiden kanssa tullut vaikeuksia muuallakaan laivassa. Ainut miinuspuoli on riippuvaisuus hisseistä jos haluaa liikkua kerrosten väleillä - hissit ovat useimmiten täynnä ja niitä saa hetken odottaa.

Buffet - Buffetruokailu on helppoa lapsen kanssa, Enni nyt ei vielä mitään buffetista syönyt, mutta isommille lapsille löytyy paljon vaihtoehtoja. Aikuisillekin buffetissa syöminen on ihanan rentoa ja helppoa. Vauvan kanssa rattaat saa kivasti pöydän viereen ja kun vauva tutkii siellä kiinnostavaa lelua, ehtivät vanhemmat syödä hyvän aterian.

Maisemat - Jos on hyvä keli, kannattaa ehdottomasti viettää aikaa kannellakin. Siellä on jänniä maisemia ja ääniä vauvalle ja samalla saa itsekin raitista ilmaa ja aurinkoa.

Hytti - Pienikin hytti riittää vauvan kanssa matkustamiseen ja meillä vauva mahtui hyvin nukkumaan sängyssä äidin vieressä. Vaipanvaihto onnistuu sängyllä tai sohvalla, pyllynpesu voisi pienessä vessassa olla vähän ahdasta; meidän pesua vaativat vaipanvaihdot sattuivat muualla laivassa ja Tallinnassa, jossa oli lähellä kunnollisia lastenhoitohuoneita.

Hissi - Laivan hissit ovat ärsyttävän täynnä koko ajan, varsinkin silloin kun ollaan poistumassa laivasta tai tulossa takaisin sinne (tai illalla), joten niitä saa usein odottaa pitkään rattaiden kanssa. Kannattaa siis varautua olemaan kärsivällinen niiden kanssa tai vaihtoehtoisesti suosia kantoreppua, jonka kanssa pääsee liikkumaan myös portaissa.