10 vinkkiä liikunnallisempaan arkeen

Pienen vauvan (ja sitä edeltävän raskauden) myötä liikunnan määrä on omassa elämässäni valitettavasti vähentynyt paljon. En ole koskaan ollut mikään himoliikkuja, mutta opin tykkäämään lenkkeilystä juuri pari vuotta ennen raskautta ja ryhmäliikunnassa olen aina tykännyt käydä. Myös uiminen on ollut mieluisa liikuntamuoto ja sitä tuli harrastettua enemmänkin raskaana kun lenkkeily kävi liian rankaksi. Nyt kun Enni alkaa olla isompi, pitäisi varmaan ottaa taas itseä pikku hiljaa niskasta kiinni ja lisätä liikuntaa arkeen. Vaunukävelyiden muodossa hyvää ulkoilua siihen onneksi jo kuuluukin ja nyt kun kelit lämpenevät kävelyitä voi pidentää.

Ihan itseänikin varten aloin siis miettiä erilaisia arkiliikunnan muotoja, joita voisi paremmin hyödyntää. Arkiliikunnassa ehkä paras puoli on se, että liikkuminen tapahtuu kuin huomaamatta eikä se tunnu treenaamiselta. Hyötyliikunta arjessa on usein paljon tärkeämpää kuin esimerkiksi ohjatulle ryhmäliikuntatunnille osallistuminen, sillä sitä tulee tehtyä joka päivä. Sen kanssa ei myöskään tunnu, että liikkuminen olisi mistään muusta ajankäytöstä pois. Toki ryhmäliikuntatunnille osallistuminen tai salilla käyminen voi olla mukava harrastuskin, mutta arkiliikunnan merkitystä ei mielestäni usein arvosteta tarpeeksi, siksi nostan sen nyt esille.



Kokosin tähän 10 hyvää vinkkiä, miten omaan arkeen saa mahdutettua enemmän liikuntaa ja siten iloista mieltä ja hyvää vointia!

1. Unohda hissi - Me asumme 5. kerroksessa eli hissin käyttö on meillä päivittäinen valinta. Rattaiden kanssa valinta on tietysti helppo tehdä, mutta olen itse koittanut ottaa sen asenteen että aina kun tulen kotiin yksin, vaikka sitten kauppakassien kanssa, käytän portaita. Se on pieni ja helppo valinta, mutta vuodessa se tulee tehtyä niin monta kertaa, että sillä alkaa olla merkitystä isossa kuvassa. Portaat voi valita myös kauppakeskuksissa, töissä ja koulussa mahdollisuuksien mukaan.

2. Jää bussista pois pari pysäkkiä liian aikaisin - Tämä on ollut mulle ihan järisyttävä keksintö, jota olen harrastanut aika paljon nyt parin viime vuoden ajan. Varsinkin jos kulkee bussilla säännöllisesti töihin tai kouluun on tosi helppo oppia, että jää bussista aina jo yhden tai kaksi pysäkinväliä aikaisemmin. Tässä tavassa on sekin hyvä puoli, että siinä ei myöhästy niin helposti; jos aikataulu näyttää tiukalta ja bussi on myöhässä, voi bussista jäädä pois ihan oikealla pysäkillä ja ehtiä vielä ajoissa.



3. Katso tv:tä seisten - Tv:n ääreen jää helposti loikoilemaan sohvalle, parhaassa tapauksessa karkki- tai sipsipussin kanssa. Sohvalla voi helposti vierähtää tunti jos toinenkin (huom. tämä ehkä enemmän ennen vauvaa..), sillä siinä on niin mukavaa. Olen Ennin kanssa joutunut usein katsomaan tv:tä seisten tyttö sylissäni tai lattialta leikkimaton vierestä, ja jostain kumman syystä silloin ei tv:tä jaksakaan katsoa niin pitkään. Seisominen kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin makoilu tai istuminen, ja sitä voi koittaa edes välillä mahduttaa sohvaloikoilun lomaan lempiohjelmaa katsellessa.

4. Jätä auto parkkipaikan kauimmaiseen päähän - Tämän vinkin luin joskus kauan sitten jostain naistenlehdestä ja on kyllä sanottava, että sekin olisi varmasti tosi toimiva jos kulkisi enemmän autolla. Itse olen viime vuosina liikkunut paikasta toiseen enemmän bussilla, eli en ehkä ole vielä saanut tästä täyttä hyötyä irti. Tästäkin kertyy lisää askelia päivään ja jos kulkee autolla säännöllisesti esimerkiksi töihin, voi tällä kikalla saada vuositasolla paljonkin lisäliikuntaa.

5. Hanki äänikirja ja kuulokkeet - Hyvän kirjan kanssa on ihana joskus käpertyä sohvannurkkaan tai aurinkotuolille ja rentoutua täysillä. Hyvä vaihtoehto kirjan lukemiselle on kuitenkin myös kirjan kuunteleminen kuulokkeilla ja reipas kävely siinä samalla. Tätä olen tähän mennessä tehnyt lähinnä koulukirjojen kanssa bussissa, mutta aion ehdottomasti testata myös romaanien lataamista puhelimelle nyt kesällä ja lähteä vähän tuunatuille vaunukävelyille. Ainakin ajatuksen tasolla tämä kuulostaa tosi hyvältä: kaunis aurinkoinen päivä, hyvä kirja kuulokkeissa ja nukkuva vauva rattaissa.

6. Vie roskat joka päivä - Roskien vieminen joka päivä lisää askelia helpolla tavalla. Lisäetuna kotona ei ala vahingossakaan haista pahalta jos roskat unohtuvat koreihinsa pariksi päiväksi.

7. Pidä kattilat tms. alimmassa laatikossa - Saat hyvää kyykkytreeniä kun sijoitat usein käytettävät kattilat keittiökaappien alimmille hyllyille. Ei ehkä se käytännöllisin ratkaisu, mutta tekee hyvää lihaskunnolle, varsinkin jos muistaa kyykkiä aina oikeaoppisessa asennossa. Samaa ajatusta voi hyödyntää ylähyllyjen kanssa - pidä esimerkiksi juomalasit korkealla niin joudut aina venyttelemään laseja ottaessa tai kaappiin laittaessa.



8. Leiki lapsen kanssa - Vauvan tai lapsen kanssa puuhaaminen on mahtavaa liikuntaa. Vaikka Enni on vielä pieni eikä leiki mitään kovin liikunnallisia leikkejä, tulee häntä nostellessa ja sylissä nukuttaessa välillä hiki. Vauvan kanssa voi itsekin mennä möyrimään lattiatasolle, vauvaa voi lennättää kuin lentokonetta tai vauvan kanssa voi tanssia musiikin tahdissa. Vauva on kuin jatkuvasti mukana oleva (ja painavammaksi muuttuva) käsipaino, jonka hyöty liikunnallisesti kannattaa koittaa valjastaa! Vauvakin tykkää kun hänen kanssaan leikitään vaihtelevia ja erilaisia leikkejä. Taaperon ja lapsen kanssa mahdollisuudet vain lisääntyvät ja aikuinenkin pääsee taas leikkimään hippaa ja harjoittelemaan kärrynpyöriä.

9. Tiskaa käsin - Jokaista lautasta ja haarukkaa ei tietenkään kannata pestä käsin jos kodista löytyy sellainen ylellisyys kuin tiskikone, mutta kattilat ja isommat kulhot yms. on meillä pesty aina käsin. Tämä säästää tilaa tiskikoneesta ja kieltämättä tuo pientä liikuntaa tiskaajalle. Eihän tästäkään yhdellä kerralla juuri mitään liikuntaa tule, mutta jos joka viikko tiskaa sen noin 5 kattilaa, alkaa käsitreeni muodostua ihan hyväksi vuositasolla.

10. Kännykkä pois taskusta - Kännykkä olisi kieltämättä tosi kätevä pitää aina taskussa, jotta se olisi ulottuvilla aina kun keksii sieltä jotain katsoa, mutta siinä on myös puolensa jättää se eteisen tai keittiön pöydälle. Puhelin ei silloin niin helposti houkuttele huomiota pois vauvasta ja toisaalta sinun pitää nousta sohvalta tai lattialta ja kävellä jokunen askel joka kerran kun tarvitset puhelinta. Vuositasolla askelten määrä tätä tekniikkaa käyttämällä on taas aika iso!


+ Hanki Pokemon Go! Se tekee vaunukävelyistä ja muusta ulkona liikkumisesta hauskempaa ja tavoitteellisempaa. Juuri nyt on vielä erityisen hyvä hetki aloittaa peli, sillä ensi viikon torstaihin asti on menossa "Adventure Week". Se tarkoittaa parempaa palkintoa kävellyistä kilometreistä ja harvinaisia pokemoneja vielä noin viikon ajan. Voin ehdottomasti suositella peliä, se on tosi hauska ja sopii ainakin tällaiselle keräilijäluonteelle kuin kermavaahto mudcakeen!



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kandijuhlat ja ensimmäisen opiskeluvuoden muistelua

Lapsen liikkumisen seuraaminen ja ReimaGO-aktiivisuussensori

Kuinka minä pääsin lääkikseen