Kiireinen arki ja 5 minuutin munakas

Vauvan ja koulun yhdistelmässä tuntui että oli koko ajan kiire johonkin. Aikaa oli aina liian vähän kaikkeen ja ajankäyttö piti jatkuvasti optimoida. Nyt kun koulu loppui, tuntuu että aikaa on ihan valtavasti. Kummasti tätä aikaa ei kuitenkaan voi käyttää ihan mihin tahansa, vaan aika on hyvin sidottua vauvan kanssa tekemiseen. Tämä tekee esimerkiksi kunnolla syömisestä välillä tosi haastavaa. Usein aikaa olisi hyvin ruuan laittamiseen vauvan päiväunien aikaan, mutta toisaalta sitä ei koskaan voi varmasti tietää milloin vauva herää ja jos alkaa liikaa kolistella keittiössä voi olla varma, että päiväunet loppuvat siihen.


Olen itse alkanut harrastaa aika paljon munakkaita lounaaksi tässä viimeisen parin viikon aikana. Munakas on nopea ja helppo ruoka, jonka tekemisen ja syömisen aikana vauva viihtyy hyvin esimerkiksi meillä Tripp Trappinsa Newborn Setissä tai leikkimatolla (jossa häntä kyllä saa vahtia toisella silmällä munakasta paistaessa). Jaan teille tähän oman lempparimunakkaani ohjeen, ja tämä annos valmistuu ainakin pienellä harjoittelulla viidessä minuutissa. Munakas on siitäkin kätevä ruoka, että sen "täytteitä" voi tosi helposti vaihdella oman maun mukaan. Itse tykkään paljon erilaisista juustoista ja tämä munakas sopiikin parhaiten juustojen ystäville.

Tässä kaikki mitä tarvitset.

5 minuutin juustomunakas:

Ainekset:
  • 2 kananmunaa
  • Kourallinen kuutioitua Oltermannia
  • Kourallinen kuutioitua mozzarellaa
  • Kourallinen feta-/salaattijuuston paloja
  • Chili-jauhetta

Ohjeet:
Sekoita kaikki aineet kulhossa, lämmitä paistinpannu ja kaada seos pannulle. Kääntele puulastalla pari minuuttia, kunnes koostumus on sopivan jämäkkä. Nauti!


Chilin määrää lisäämällä tai vähentämällä saa muunneltua munakkaan tulisuutta.


Kahden munan munakas on mielestäni tosi hyvän kokoinen yhdelle henkilölle. Tykkään myös laittaa ihan kunnolla chili-jauhetta, joka sopii hyvin munakkaaseen kuin munakkaaseen antaen sille vähän makua. Tähän munakkaaseen ei suolaa tarvitse lisätä kun sitä tulee aika paljon jo juustoista. Ohjeen kouralliset ovat pienehköjä kourallisia ja niilläkin munakkaasta tulee aika juustoinen. Jonkun juuston voi hyvin jättää pois ja tilalle laittaa vaikka kinkkua tai pinaattia niin saa vähän erilaisen lopputuloksen. Salaattijuustoa/fetaa kannattaa vähän murentaa ennen pannulle laittoa jos ei halua että ne ovat munakkaassa isoina paloina. Sitten vaan sivuun kurkkua tai muuta raikasta kasvista ja a vot! Sopii myös karppaajille!


Vauva-arjessa ei ehkä ehdi laittaa mitään kovin monimutkaisia ruokalajeja, mutta hyvään kotiruokaan kannattaa kuitenkin panostaa. Itse sorruin varsinkin alkuvaiheessa paljon pakastepizzoihin ja muihin einesruokiin, eikä sellainen pidemmän päälle ole ravitsemuksellisesti kovin hyvä vaihtoehto. Varsinkin sitten kun lapsikin alkaa syödä samoja ruokia kuin muu perhe, pitää alkaa kiinnittää enemmän huomiota ruuan laatuun. Tähän asti on tavallaan ollut helppoa kun äiti on voinut syödä "mitä vaan" (joo ei saa tietenkään käyttää alkoholia ja rasvojen laatu vaikuttaa jne. mutta kuitenkin) kun maito on joka tapauksessa vauvalle parasta ravintoa. Muullekin perheelle voi lapsen myötä tuleva ruokaremontti tulla tarpeeseen (katselee herkkulaatikossa lojuvia karkkipusseja ja suklaalevyjä).. Suolan käyttöä voisi esimerkiksi kätevästi koittaa vähentää itsekin kun lapselle pitää joka tapauksessa alussa tehdä suolattomia ruokia. Samoin kasvisten käyttöä voisi lisätä. Toki silloin tällöin vanhempi voi mielestäni helpottaa elämäänsä laittamalla pakastepizzan uuniin, mutta kyllä siitä tulee parempi olo itsellekin kun pääasiallisesti syö itse laitettua "kunnon" ruokaa. Tai ainakin leikkaa sen pakastepizzan kylkeen vähän tuoretta kurkkua ja tomaattia.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kandijuhlat ja ensimmäisen opiskeluvuoden muistelua

Lapsen liikkumisen seuraaminen ja ReimaGO-aktiivisuussensori

Kuinka minä pääsin lääkikseen