Vinkkejä Tallinnaan vauvan kanssa

Teimme viime viikolla miniloman Tallinnaan ja reissu oli samalla Ennin ensimmäinen ulkomaanmatka. Matka oli kaikin puolin tosi onnistunut ja Ennin kanssa oli helppoa kulkea niin laivalla kuin maissa Tallinnassa. Matkapäivämme sattui olemaan tosi aurinkoinen ja kaunis, eli kaupungilla oli ihana kävellä heti aamusta. Laiva tosiaan lähti Helsingistä perjantai-iltapäivällä, yö vietettiin laivalla hytissä ja lauantaiaamuna oli mahdollisuus käydä maissa klo 8-12. Siitä laiva lähti takaisin Helsinkiin eli koko matka kesti noin vuorokauden.

Ensimmäisenä vinkkinä Tallinnaan lähteville haluan muistuttaa, että myös vauva tarvitsee sinne matkustettaessa oman passin. Passin tilaaminen vauvalle on käytännössä samanlaista kuin passin tilaaminen aikuiselle, passikuvakin Ennistä otettiin ihan samaan tyyliin kuin meistä vanhemmistakin. Ennin passikuvausta ja tytön käytöstä siellä täytyy kehua, sillä hänestä saatiin heti toisella otoksella edustava kuva! Tämä ensimmäinen passikuva on kyllä maailman söpöin ja itse passi säilytetään varmasti aina muistona.

Mutta sitten tarkemmin siihen Tallinnaan. Meillä oli tosiaan Tallinnan risteilyn ohessa 4 tuntia aikaa käydä maissa ja kierrellä kaupungissa. Tuossa ajassa ei ihan hirveästi ehdi, varsinkaan pienen vauvan kanssa, mutta kyllä siinä pääsi hyvään minilomatunnelmaan. Meillä kävi sään suhteen tosi hyvä tuuri ja päivä oli lämmin ja aurinkoinen - kaupungilla oli siis mukava kierrellä ja kävellä, eikä vaatetuksen suhteen tarvinnut miettiä ihmeempiä. Jos keli olisi ollut huonompi, olisi koko maissa käyminen ollut paljon tylsempää, sillä monet paikat aukesivat vasta aamupäivällä - heti aamusta ei siis olisi ollut montaa kiinnostavaa paikkaa auki, mihin mennä sadetta karkuun.

Olin etukäteen tutkinut vähän, minne Tallinnassa kannattaisi suunnata pienen vauvan kanssa. Löysinkin internetin ihmeellisestä maailmasta ihanan perheystävällisen kahvilan, jossa halusin ehdottomasti käydä. Harmillisesti tämä kahvila, Kohvik Komeet, aukesi kuitenkin lauantaina vasta klo 11 kun meidän piti olla jo takaisin laivalla klo 12. Ehdimme kuitenkin pistäytyä kahvilassa, sillä se sijaitsi aika lähellä satamaa; matkaa oli noin 1,2 km. Ennen Komeetia kävimme toisessa kahvilassa Viru Keskuksessa. Imetin Ennin siellä ja söimme itsekin pienen välipalan, sen jälkeen lähdimme pienelle kävelylenkille Vanhaan kaupunkiin ennen kuin suuntasimme kauppakeskus Solarikseen, jossa Komeet sijaitsi.

Menimme Komeetiin heti sen auettua yhdeltätoista ja tilasimme Ennille oman soseannoksen, meille miehen kanssa kakkupalan jaettavaksi ja mulle kahvin. Palvelu oli ystävällistä ja nopeaa ja ehdimme nauttia kahvilan upeista maisemista ja herkuista noin puoli tuntia. Kahvilan seinät olivat pelkkää isoa ikkunaa, eli maisemat sieltä kadulle olivat todella kauniit. Kahvilan sisustus oli kauniin vanhanaikainen ja lämminhenkinen, tykkäsin itse paikasta heti kun astuimme sisään. Ilmeisesti kahvilalla olisi ollut myös kattoterassi, mutta sitä emme kiireisen aikataulun takia ehtineet edes käydä katsomassa. Vauvojen ja lasten oma menu oli mielestämme ihan huikea ja tosi edullinen (Enninkin annos oli tosi reilu; vähän sama kuin meille aikuisille olisi kannettu eteen 10 hampurilaista). En ole missään muualla törmännyt vauvojen omaan ruokalistaan, paikka teki siis sillä ison vaikutuksen meihin. Aikuisille oli listalla itse asiassa ihan kunnollisia pääruokiakin, eli ehkä paikkaa on vähän harhaanjohtavaa kutsua vain kahvilaksi; kahvila/ravintola olisi osuvampi nimitys.

Komeet sijaitsi kivassa pienessä kauppakeskus Solariksessa, josta ostin itselleni myös kengät. Muuta shoppailua emme reissulla harrastaneetkaan (paitsi herkkuja ja pehmolelu tax-freesta), vaikka Ennille olisi kyllä voinut jotain söpöjä vaatteita koittaa Tallinnasta etsiä. Uudet kengät menivät itsellä heti käyttöön ja niillä oli mukava käppäillä ympäri Tallinnaa sen pari tuntia mitä niitä ehdin Tallinnassa käyttää. Kävelimme jonkun verran Vanhassa kaupungissa ja isojen kauppakeskusten ympäristössä, kauniita pieniä puistoja ja luontoa on onneksi Tallinnaankin Helsingin tavoin jätetty aika paljon niin maisemat olivat koko ajan mukavan vehreät.

Vinkit Tallinnaan vauvan kanssa:

Passi - Pienikin vauva tarvitsee nykyään oman passin ulkomaille matkustettaessa, joten se kannattaa vauvallekin hankkia ajoissa etukäteen. Varsinkin kesällä passihakemukset helposti ruuhkautuvat ja prosessi voi kestää pidempään.

Kohvik Komeet - Komeet oli ihan mahtava löytö ja siitä tulee varmasti tulevaisuudessa vakiokohteemme Tallinnassa. Kahvila oli tosi kaunis, sieltä oli ihanat maisemat, vauvoille ja lapsille oli hyvät ruokalistat ja aikuistenkin ruoka oli maittavaa.

Rattaat - Lastenrattailla on helppo huristella ympäri Tallinnaa ja luonnollisesti ne pienen vauvan tai lapsen kanssa matkustaessa ovat joka tapauksessa pakollinen mukaan otettava. Rattaita on lapsen kuljettamisen lisäksi kätevä käyttää erinäisten matkatavaroiden ja ostoston kantamiseen.

Hoitolaukku - Hoitolaukku oli Tallinnassa, kuten kaikkialla muuallakin, tärkeä varustus Ennille. Varsinkin vieraassa ympäristössä oli hyvä olla mukana perustarvikkeet tytön vaipanvaihtoa ja ruokailua varten, ja laukusta löytyikin koko matkan ajan kaikki tarpeellinen.

Vanha kaupunki - Tallinnan Vanhassa kaupungissa oli paikoittain vähän hankalaa kulkea rattaiden kanssa, sillä mukulakivikadut olivat aika epätasaisia. Rauhalliseen tahtiin edetessä isompia ongelmia ei kuitenkaan tullut ja monin paikoin kadut olivat kohtuullisen tasaisia.

Kerrospukeutuminen - Säätä ei voi ainakaan kovin paljon etukäteen matkakohteessa tietää, eli kannattaa varautua vähän kaikenlaiseen sen suhteen. Kerrospukeutuminen on aina hyvä vaihtoehto, sillä silloin kerroksia voi vähentää sopivan määrän eikä koskaan tule liian kuuma tai kylmä.

Aika - Vauvan kanssa matkustaessa kannattaa kaikkeen varata vähän enemmän aikaa kuin normaalisti aikuisten kesken matkustaessa varaisi. Erinäisiä yllätyksiä voi sattua vauvan ruokailujen tai vaippatouhujen kanssa, ja yllättävän käänteen sattuessa joustava aikataulu helpottaa elämää. Siirtymisiin kannattaa varata tarpeeksi aikaa ja aikataulu pitää muutenkin väljänä ohjelman suhteen. Ja mukaan kannattaa ottaa myös paljon hyvää mieltä ja kärsivällisyyttä!

1. Me oltiin vielä muutama vuosi sitten ahkeria Tallinnassa vierailijoita. Pitäisi taas ehtiä joskus käymään... Kohvik Komeet on uusi tuttavuus, sielä pitää ensi kerralla käydä. :)

1. Kannattaa ehdottomasti, paikka oli tosi kiva! Ihanat maisemat ja hyvää ruokaa :)