Vinkkejä taaperon kanssa matkustamiseen lentokentällä ja lentokoneessa

Ensimmäinen koko perheen ulkomaanmatka tällä kokoonpanolla on nyt takanapäin ja reissu oli oikein onnistunut! Prahasta löytyi paljon tekemistä kaikille, erityisesti kaupungin leikkipuistoja tuli koluttua läpi ihan urakalla. Matkustaminen taaperon kanssa oli joissain asioissa vaikeampaa kuin olimme etukäteen ajatelleet, mutta toisaalta monet pelkäämämme jutut menivätkin tosi sujuvasti. Esimerkiksi lentomatkat.

Matkan varaamisesta asti minua jännittivät koko reissussa eniten lentomatkat ja miten ne sujuisivat alle 2-vuotiaan energisen taaperon kanssa. Enni ei yleensä tykkää istua paikallaan kovin pitkiä aikoja vaan haluaisi olla koko ajan touhuamassa jotain. Näin pienelle lapselle ei myöskään oikein voi vielä kertoa, kuinka helpottaa mahdollista korvakipua nousujen ja laskujen aikana. Olimme kuitenkin varautuneet heti ensimmäiseen lentomatkaan todella huolella ja meillä oli mukana repullinen tekemistä tytölle; esimerkiksi kolme ihan uutta puuhakirjaa, jotka näytimme tytölle vasta lentokoneessa.

Lentomatkoja varten ostetut uudet puuhakirjat

Helsinki-Vantaalla

Lentomme Helsingistä Prahaan lähti klo 9:50 aamulla, eli aika lähellä Ennin päiväuniaikaa. Tulimme kentälle jo klo 8 ja olimme aamulla heränneet klo 6 maissa, eli Ennilläkin oli pitkä päivä takana lennon vihdoin lähtiessä. Lentokentällä kaikki meni hyvin ja Enni kiipesi lähinnä portaita vuorotellen meistä jomman kumman kanssa tai katseli ikkunoista näkyviä lentokoneita. Olin etukäteen ladannut puhelimelle Netflixistä Pipsa Possu -jaksoja, lähinnä lentokonetta varten kun nettiyhteyttä ei olisi, ja katselimme lentokentällä konetta odotellessa myös niitä. Nämä ladatut jaksot osoittautuivat muuten koko lomaa ajatellen yhdeksi parhaista ideoistani ikinä ja niiden turvin pelastauduimme monesta uhkaavasta kiukusta reissun aikana. Turvatarkastukset menivät sekä Helsinki-Vantaalla että Prahassa tosi kivuttomasti, sillä lapsiperheet pääsivät molemmilla kentillä jonon ohi omaa kaistaa läpivalaisuun. Turvatarkastusta varten kannattaa pakata kaikki vauvanruuat ja muut nesteet yhteen paikkaan, josta ne on helppo kaivaa esille läpivalaisua varten. Kannattaa varautua myös matkarattaiden kasaan laittamiseen, sillä nekin läpivalaistaan.

Lentokoneessa

Kun tuli aika nousta koneeseen, Enni oli selvästi jo vähän väsynyt. Pääsimme kuitenkin paikallemme hyvin ja tyttö malttoi istua sylissäni hetken ihan vaan ihmetellen uutta ympäristöä ja tutkien lentokoneen turvavihkosta. Sitten iski kyllästyminen ja vedimme esiin ensimmäisen uuden puuhakirjan, jossa sai liimailla pieniä tarroja maatila-aiheisiin maisemiin. Enni rauhoittui saman tien ja liimailimme tarroja nousuun asti. Kun lentokone siirtyi kiitoradalle, tarrakirja hieman unohtui ja ilmaan noustuamme tyttö hermostui uudelleen; voi olla, että korvat menivät lukkoon tai sitten tilanne oli muuten vaan tytölle outo. Vesi ei tässä vaiheessa kelvannut, mutta imetys korjasi tilanteen saman tien. Onneksi imetän vielä Enniä jonkin verran, sillä maidon nieleskely varmasti avasi tytön korvat mukavasti ja lisäksi hän nukahti rinnalle loppunousun aikana nukkuen lopulta yli puolet lennosta.

Tarrakirjan kimpussa - isin käsi toimii hyvin myös tarra-alustana.

Ennin herättyä kaivoimme esiin toisen uuden kirjan, Pipsa Possu puuhapuistossa. Enni rakastaa Pipsa Possua, joten kirja sai erittäin hyvän vastaanoton. Tutkimme kirjaa pitkään, ja siirryimme jossain vaiheessa tytön hieman kyllästyessä Netflix-Pipsa Possuun. Laskeutumisen alkamisen huomasi jos ei omista korvista niin siitä, että ympärillä istuvat lapset alkoivat vähän itkeskellä. Ennikin välillä pyöritti päätään ja sanoi ”ei”, varmaan hänelläkin korvat menivät vähän lukkoon. Aloimme kuitenkin syöttää tytölle Talk-muruja ja maissinaksuja jatkuvalla syötöllä heti laskeutumisen alettua, ja niiden (+tietysti välillä veden) nieleskely piti tytön korvat hyvin auki ja kivuttomina. Lasku sujui tällä yhdistelmällä käytännössä huudoitta.

Prahan lentokentällä

Lähtöpäivänä tulimme Prahan lentokentälle jo hyvissä ajoin, noin 2,5h ennen lennon lähtöä. Tämä osoittautui hyväksi ideaksi, sillä istuskellessamme lentokentän Burger Kingissä ja odotellessamme baggage dropin aukeamista pääsimme pitkästä aikaa nauttimaan vaipan reunojen yli tursuavasta kakkaepisodista. Eipä siinä sitten muuta kuin mies scouttaamaan lähin lastenhoitohuone sillä aikaa kun minä käärin tytön pyyhkeeseen, tyttö kainaloon, hoitolaukku mukaan ja pesulle. Vaippa saatiin vaihdettua ja mukana oli onneksi vaihtovaatteetkin. Sinänsä tietysti hyvä, että tämä tapahtui kentällä eikä vaikka lentokoneessa tai juuri boardingin aikana! Vaipanvaihdon jälkeen siirryimme turvatarkastukseen, jossa pääsimme taas lapsiperheenä jonon ohi ja kaikki meni tosi sujuvasti.

Turvatarkastuksen jälkeen pääsimme tutustumaan tarkemmin Prahan kenttään ja löysimme nopeasti siellä olevan upean ”Baby Roomin”, eli vauvoille ja taaperoille tarkoitetun oman huoneen. Vauvahuoneessa oli hoitopöytä, pesuallas, sittereitä ja paljon erilaisia leluja; ihan unelmapaikka menevän taaperon kanssa, juuri tällaista olisimme toivoneet Helsinki-Vantaallekin. Vietimme huoneessa oikeastaan koko odotteluajan ja Enni oli aivan haltioissaan isosta leikkitalosta, jonka ovea sai avata ja sulkea. Huoneessa oli myös mm. keinuhevosia, palikoita ja helmilabyrintteja, eli tosi paljon tekemistä pienelle matkustajalle. Seinillä oli hauska aiheeseen sopiva lentokonetapetti ja ikkunasta saattoi seurata koneiden nousua ja laskua. Huoneen yhdellä seinällä oli myös iso monitori, josta näki lähtevien lentojen aikataulun ja portin tilanteen.

Ja taas lentokoneessa

Paluulentoa varten löysimme onneksi Prahasta paikallisia maissinaksuja, joita meillä oli iso pussillinen mukana Ennille nousua ja laskua varten. Lentomme piti lähteä klo 19:30, mutta se oli lopulta puoli tuntia myöhässä ja lähti kahdeksan maissa illalla; olimme ihan varmoja, että Enni nukahtaa koneeseen saman tien kun imetän häntä nousun aikana kellon ollessa jo näin paljon. No, Enni olikin asiasta ihan toista mieltä ja valvoi iloisena koko lennon ajan. Vedimme tässä vaiheessa esiin kolmannen uuden puuhakirjan, johon sai liimata tarroja ja piirtää. Kun tarrat alkoivat päätyä kirjan sivujen sijasta tytön suuhun, annoimme hänelle puuvärit käteen ja homma toimi taas jonkin aikaa. Loppulennosta siirryimme taas komboon Netflix-Pipsa Possu + maissinaksut, joiden turvin laskeuduimme turvallisesti ja täysin huudotta Helsinki-Vantaan valojen keskelle.

Vinkkejä taaperon kanssa matkustamiseen:

Lentokentällä

- Pakkaa mukaan tarpeeksi eväitä ja tietysti oma vesipullo lapselle. Myös vaihtovaatteet, kosteuspyyhkeet, harsot ja käsidesi voivat tulla tarpeeseen. Pyyhkeitä ja harsoja kannattaa olla mukana useampia. Ota mukaan myös vaippapusseja tai tyhjiä muovipusseja.

- Pakkaa kaikki lapsen käsimatkatavaroihin tulevat ruuat ja juomat yhteen paikkaan. Sieltä ne on helppo kaivaa esille turvatarkastuksessa ja eteenpäin pääsee sujuvammin.

- Liiku lapsen kanssa mahdollisimman paljon lentokentällä ennen lentoa. Lentokoneessa pitää olla pitkän aikaa paikallaan, ja tämä onnistuu paremmin jos liikkumisenergiaa on saatu purettua jo kentällä.

- Varsinaisten leikkihuoneiden lisäksi taaperon mielestä voi olla tosi jännittävää ihan vain kiertää kenttää, nousta portaita tai katsella ulkona liikkuvia lentokoneita ja muita kulkuvälineitä.

- Matkarattaat tai kantoreppu auttavat kentällä liikkumista taaperon kanssa, sillä esimerkiksi turvatarkastuksessa tulee hetkiä, jolloin tarvitset kahta kättä.

Lentokoneessa

- Lataa kännykälle offline-muodossa lapsen lempisarjan jaksoja. Ainakin Netflixin kautta yksittäisten Pipsa Possu -jaksojen lataaminen oli todella helppoa. Nettiyhteys ei yleensä toimi koneessa, joten offline-viihdykettä on hyvä olla.

- Nousun ja laskun ajaksi on hyvä olla jotain lapselle mieluista naposteltavaa, jotta lapsi nieleskelisi paljon ja korvat pysyvät auki. Juominen tietysti toimii myös. Meillä Talk-murut ja maissinaksut toimivat tosi hyvin, koska niitä tyttö jaksaa vetää isoja määriä ja nieleskelyn saa kestämään koko nousun/laskeutumisen ajan.

- Osta etukäteen uusia puuhakirjoja, värityskirjoja tai muita leluja, joilla voi leikkiä paikallaan, ja näytä ne lapselle vasta koneessa. Näin ostat lelun kiinnostavuudesta riippuen lyhyemmän tai pidemmän hetken rauhallista aikaa.

- Imetä pientä lasta nousun ja laskun aikana jos mahdollista. Imetys saa lapsen nieleskelemään koko ajan, jolloin korvat pysyvät auki, ja lisäksi se tuo turvaa uudessa tilanteessa. Meillä imetys onnistui hyvin, vaikka lapsi oli vauvoille tarkoitetussa lisäturvavyössä sylissäni. Muista myös itse pukea päälle imetykseen sopiva paita.

- Älä avaa maassa suljettua pillipulloa lentokorkeudessa ilman pyyhettä; painemuutokset saavat helposti veden syöksymään pillistä ulos kun sen avaa ensimmäisen kerran ilmassa (onneksi etupenkin matkustajat ovat usein ymmärtäväisiä, ainakin jos pullossa on vain vettä...).

- Lentokoneen pinnat eivät ole sieltä puhtaimmasta päästä, eli kannattaa pitää käsidesi lähellä (sekä lapsille että aikuisille) - näin loma ei mene ainakaan niin helposti pilalle turhan vatsataudin takia.

- Pysy itse rauhallisena ja positiivisena; lapsi kyllä varmasti matkii sinua myös tässä.